
Na letošní přijímací zkoušky jsme se s odborem školství pečlivě připravovali. Ne tedy, že bychom sami chtěli vystudovat další střední školu, ale sledovali jsme demografickou situaci žáků na základních školách. Situace slibovala více žáků, nicméně nárůst předpokládal mnohem volnější průběh než v Praze nebo ve středních Čechách.
V 9. třídách máme letos 2.878 žáků, což je zhruba o 80 víc než minulý rok. Pro příští dva roky nám počet žáků stoupne na cca. 3.100 žáků, kteří budou chtít studovat na středních školách. Celkově tedy během čtyř let bude potřeba deset nových tříd. Zdá se Vám to hodně? Ještě před 15 lety odcházelo z 9. tříd skoro 5.000 žáků. No a v roce 2026 budeme mít v posledních ročnících základních škol jen 2.500 studentek a studentů. To znamená, že z roku na rok bude potřeba o 20 tříd méně…
Pro letošní rok jsme nicméně navýšili kapacitu našich škol o 5 %. Základní myšlenkou bylo, aby každý žák z Karlovarského kraje mohl studovat v kraji. V nabídce tak bylo 3.000 volných míst na všech typech středních škol. I když v době psaní článku ještě nemáme kompletní data, tak tento základní cíl se podařil. Například v maturitních oborech je nyní k dispozici přes 170 volných míst pro druhá (a další) kola přijímaček.
Obdobně budeme reagovat i pro školní rok 2024/25, kde bude opět drobný nárůst studentů. Budeme hledat volné kapacity a předpokládáme otevírání více tříd a to zejména u všeobecně vzdělávacích oborů. Ze strany ministerstva školství by nám velmi usnadnila práci digitalizace přijimacího procesu, která by vedla k výraznější flexibilitě a odstranila by leckteré bezesné noci rodičů.
Kapacita škol u nás v kraji je dostatečná, ale v nejbližších měsících nás musí čekat zásadní diskuse, kterým směrem se budeme ve školství ubírat. V současném světě je nezbytné posilovat kompetence a všeobecnou složku vzdělávání. Neznamená to, že by se z učebních oborů měla stát gymnázia, nicméně pokud chceme mít kvalitní a do světa dobře vybavené učně, bez výuky informačních technologií nebo ekonomické gramotnosti se neobejdou.
Přesto, že to jistě nebude jednoduché, jsem si jistý, že se dobře popasujeme a vyrovnáme i s následujícími výzvami, které naše školství přináší. Jsme připraveni a máme chuť posouvat kvalitu vzdělávání dál.