V Česku se v poslední době diskutuje o několika tématech týkajících se školství. Jedním z nich je například digitalizace vzdělávání, která by měla pomoci modernizovat školství a učinit ho přístupnějším pro žáky. To by mohlo zahrnovat používání elektronických učebnic a dalších digitálních nástrojů pro výuku, stejně jako zavádění online výukových platforem.

Dalším tématem je snaha o větší propojení školství s praxí a zaměstnavateli. To by mohlo zahrnovat zavádění praktických předmětů nebo stáží v průmyslu pro studenty, aby mohli lépe připravit na budoucí kariéru.

V neposlední řadě je třeba zmínit snahu o vyrovnání kvality vzdělávání mezi různými školami a regiony. V Česku jsou totiž některé školy považovány za kvalitnější než jiné, což může mít vliv na možnosti a budoucí úspěchy žáků.

Výhled českého školství tedy může být spojen s těmito a dalšími snahami o modernizaci, lepší propojení s praxí a vyrovnání kvality vzdělávání. Je třeba však počítat s tím, že realizace těchto cílů může být náročná a vyžadovat čas a úsilí.

Jak se vám předchozí odstavce četly? Věřte, že byly napsány umělou inteligencí. Počítačový program zadáte téma rozhovoru (v tomto případě bylo „napiš o výhledu českého školství“) a pak už můžeme jen číst. Text pak dává docela dobře smysl a má lepší gramatiku než většina diskutujících na sociálních sítích. Obdobným způsobem si můžete “namalovat” úžasné obrázky. A nepochybuji, že další kreativní věci budou následovat.

Ve svých minulých příspěvcích jsem poukazoval na zejména mentální potřebu proměny myšlení o podobě vzdělávacího procesu. To se pochopitelně nezmění ze dne na den, ale tlak na tuto proměnu bude neustále růst. A nejde jen o žáky a studenty. Tento proces si musí uvědomit rodiče, učitelé, zkrátka my všichni. Nevolám po revolučních změnách, ale evolučním procesu. Nejdůležitější schopností se stane přizpůsobit se novým pracovním možnostem.

A kdo se podle analytiků jen tak nemusí bát o to, že by musel měnit profesi? Kvalifikovaní řemeslníci, stavaři a kuchaři. Že řemeslo má zlaté dno, bude dozajista platit i v budoucnosti.