Každý rok vstoupí na naše střední školy necelé tři tisícovky studentů (jen pro srovnání, ještě před 15 lety to byl takřka dvojnásobek). Pro ně, a jejich rodiče, je někdy obtížné se vyznat v oborové struktuře, kterou školy nabízejí. Některé obory se od sebe liší nepatrně, často je těžké si představit, co se vlastně bude žák učit. I když existují pomocné materiály a skvělé webové stránky, jak se v labyrintu vyznat, zcela určitě se nevyhneme redukci počtu oborů.

Tady si jistě celá řada z vás řekne, že je to nějaký výmysl, že vše funguje a snižování/sdružování je ohrožení naší společnosti. V současné době střední školy v Česku nabízejí zhruba 280 studijních oborů. Ještě před čtvrt stoletím jich bylo přes 800. A rozhodně nemám pocit, že bychom tím nějak výrazně utrpěli. Na konci minulého století si žák mohl vybrat z 12 oborů prodavače – od prodavače potravin přes prodavače textilu po prodavače průmyslového zboží. Dnes nám na to stačí jeden univerzální obor a je více než validní otázka, zda je do budoucna nutné mít pro tuto činnost samostatné vzdělávání.

V plánech ministerstva školství je snížení počtu oborů na čtvrtinu, zhruba na 80. To je smysluplný plán, který pomůže nejen studentům a jejich rodičům, ale také zaměstnavatelům. Ostatně ti sami přiznávají, podle studie Národního pedagogického institutu, že pro přijetí absolventa jsou nejdůležitějšími faktory pracovní nasazení a chuť pracovat. A to jsou věci, které škola zkrátka naučit neumí (nebo jen částečně).

Odbor školství nyní připravuje Dlouhodobý záměr ve vzdělávání pro náš kraj. Vychází z celostátního dokumentu, který projednává vláda. Předpokládáme, že v prvních měsících příštího roku bude krajský záměr představen a otevřen diskuzi. Hlavními motivy budou snaha o zjednodušení oborové struktury a posílení všeobecné složky ve vzdělávání. Cílem je tvořit školství pro budoucnost, protože kvalitní pracovní uplatnění dnešních školáků, před kterými je ještě několik let studia, je to klíčové, o co by nám mělo jít.